loading...
دانلود جزوه دانلود پروژه دانلود کتاب دانلود مقاله
yasin بازدید : 92 دوشنبه 16 دی 1392 نظرات (0)

عکس   راه های شرعی جلوگیری از بارداری

جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن باشد.

سوال: در مورد جنونهای پیشرونده آیا جلوگیری از حاملگی به وسیله اعمال جراحی (بستن لوله های منی در مرد و بستن لوله های تخمدان در زن) جائز است یا خیر؟
جواب: اگر موجب قطع نسل است جائز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج۳، ص۲۸۱)
سوال: راههای شرعی جلوگیری از حاملگی را بیان فرمائید؟
جواب: جلوگیری از حاملگی در صورتی که موجب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد. البته جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن باشد و «عزل» (ریختن منی خارج از رحم) مکروه است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج۳، ص۲۸۲ و۲۸۳)
سوال: آیا بعد از انعقاد نطفه جایز است نطفه را از بین بُرد؟
جواب: بعد از انعقاد نطفه جائز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج۳، ص۲۸۴)
سوال: در صورتی که متخصصین و شورای پزشکی تشخیص دهند که آبستن بودن و وضع حمل برای زن خطر جانی دارد کورتاژ چه صورتی دارد؟
جواب: اگر خطر جان زن در بین باشد با اجتناب از محرمات خارجی اشکال ندارد، مگر آنکه طفل زنده باشد که مجاز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج۳، ص۲۸۴)
سوال: زن حامله ای حدود ۳۰ سال قبل کاری کرده که بچه اش سقط شده است، مسلماً دیه ای به آن تعلق می گیرد، با توجه به اینکه پدر بچه فوت شده سۆال این است که این دیه را به چه کس باید بپردازد؟ و آیا نرخ دیه باید مطابق نرخ سی سال قبل پرداخت شود یا نرخ امروزی میزان است؟
جواب: اگر مباشر سقط بوده باید دیه را عیناً یا به قیمت فعلی به ورثه پدر بچه سقط شده بپردازد. (ر.ک، استفتائات حضرت امام(ره)، ج۳، ص۲۹۲ س۳۴)
سوال: الف) در شرایط فعلی مملکت اسلامی ، جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن جایز است یا نه؟ ب) اگر موجب لمس یا نظر نا محرم( زن نامحرم یا مرد) باشد حکم چیست؟ ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی باشد حکم چیست؟

امام خمینی (ره):
الف) جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگرچه بدون رضایت زن «عزل» مکروه است.
ب) در صورتیکه مستلزم لمس و نظر (اجنبی) است حرام است.
ج) جلوگیری از حمل در صورتی که موجب عقیم شدن با نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد.(استفتائات، ج۳، ص۲۸۳، س۶ و ۷ و ۱۱ و ۱۴)
آیة الله اراکی (ره):
الف) جلوگیری  از بارداری اگر قوه توالد را از بین نبرد و بطور موقت باشد مانعی ندارد.(استفاتائات، ص۳۵۱، س۱۳)
ب) حرام است.(توضیح المسائل، ص۶۰۰)
ج) اگر موقت باشد جایز است و همچنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد و راه دیگری نباشد مانعی ندارد. (استفتائات، ص۲۵۰، س۱۰ و ۱۳)
آیة الله بهجت (ره):
الف)جلوگیری اشکال ندارد.
ب) لمس و نظر نا محرم جایز نیست.
ج) با این فرض اجتناب شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله تبریزی(ره):
الف) جلوگیری از حمل به وسیله عزل یا استعمال دارو و امثال آن مانعی ندارد.
ب) جلوگیری از حمل به نحوی که موجب ارتکاب حرام گردد، جایز نیست.
ج) چنانچه عقیم کردن ، جنایت و ظلم بر نفس حساب شود جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله خامنه ای(دام ظله):
لف) جلوگیری از بارداری فی نفسه اشکال ندارد اگر با یک غرض عقلائی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظه ای نداشته باشد.(اجوبة الاستفتائات، ص۲۷۸، س۱۲۵۶و ۱۲۵۷)
ب) اگر موجب لمس و نظر نا محرم باشد حرام است.( همان، س۱۲۵۷)
ج) اگر با یک غرض عقلائی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد اشکال ندارد.(همان، ۱۲۵۵)
آیة الله خوئی(ره):
الف) در صورتی که ضرر معتنی به نباشد و موجب عقیم شدن دائمی نباشد مانعی ندارد.(استفتائات، ص۳۸۷، س۱۲۴۹ و س۱۲۵۰)
ب) حرام است.
ج) جایز نیست اگرچه هر دو راضی باشند.( زن و شوهر) (توضیح المسائل، ص۱۳، م۵۷)
آیة الله سیستانی(دام ظله):
الف  و ب) هر زنی می تواند با استفاده از AUD و یا هر وسیله ی دیگر مانع از بارداری شود به شرط آن که استفاده از آن، موجب ضرر و زیان جدی نگردد و قرار دادن آن ، مستلزم فعل حرام نباشد مثل نگاه و لمس نامحرم به بدن زن و همچنین نگاه و  لمس بدون دستکش توسط زنی که این دستگاه را در بدن زن دیگر قرار می دهد که همه اینها فعل حرام می باشد و دیگر آنکه قرار دادن آن دستگاه موجب سقط جنین نشود.(فقه برای غرب نشینان، ص۲۶۹، م۴۱۲)
ج) جایز نیست به شرط آنکه کار به دست زدن و نگاه نا محرم نکشد.(همان، ص۲۷۸، س۴۳۶)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
الف) جلوگیری موقت اگر مستلزم حرام نباشد اشکال ندارد و عقیم کردن جائز نیست و احتیاط واجب این است که زن با اذن شوهر انجام دهد.
ب) جایز نیست.
جایز نیست.(جامع الاحکام ، ج۲، ص۵۴، س۱۴۰۴، ۱۴۰۲، ۱۴۰۵، ۱۴۰۶)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الف) جلوگیری به نحوی که موجب عقیم شدن دائمی نباشد با موافقت زوجین مانعی ندارد.
ب) جایز نیست.
ج) جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله گلپایگانی(ره):
الف) اگر موجب نقص و فلج عضو و عقیم شدن نشود بلکه موقتا جلوگیری از انعقاد نطفه شود مانع ندارد در صورتیکه ضرر دیگری برای بدن نداشته باشد بلی اگر حمل خطر یا ضرر بدنی برای زن داشته باشد می تواند مطلقا مادامی که ضرر دارد جلوگیری کند.(مجمع المسائل، ج۲، ص۱۷۳، س۴۸۵)
ب) جایز نیست.(توضیح المسائل، ص۱۳، م۵۷)
ج) جایز نیست.(مجمع المسائل، ج۲، ص۱۷۳، س۴۸۵)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
الف) برای جلوگیری از اتعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل اینکه مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتا مجاز است و اگر مستلزم نظر و لمس نا مشروع باشد تنها در صورتی ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.
ب) از جواب بالا روشن شد.
ج) از جواب بالا روشن شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله نوری همدانی(دام ظله):
الف) لازم است نظر شوهر و نداشتن ضرر و موجب عقیم شدن را در نظر بگیرند.(هزار و یک مسئله ، ج۱، ص۲۸۰، س۹۵۸)
ب) اگر مستلزم ارتکاب عمل حرامی نشود اشکال ندارد.(همان، ج۲، ص۲۸۵، س۹۲۱)
ج) اگر بستن لوله موجب عقیم شدن دائم گردد اشکال دارد و جایز نیست.(همان، ج۲، ص۲۸۷، س۹۳۱)
منبع: سرویس دینی جام

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود جزوه , دانلود پروژه , دانلود کتاب , دانلود مقاله , سرگرمی , تفریحی , عکس , مد و فشن و...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    نظرتان راجب وبلاگ چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5557
  • کل نظرات : 151
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 120
  • بازدید امروز : 845
  • باردید دیروز : 762
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 845
  • بازدید ماه : 5,650
  • بازدید سال : 80,017
  • بازدید کلی : 848,535